fbpx

Психолошки предизвици при забременување и во текот на бременоста

Менталната подготвеноста за време на репродуктивниот период и забременување е од големо значење. Покрај физичките промени, подеднакво е значајно да се признаат психолошките аспекти кои го придружуваат ова трансформативно искуство. Од радост и исчекување до анксиозност и стрес, идните мајки се движат низ спектарот на емоции кои бараат внимание и поддршка.

Желбата за дете и периодот на зачнување

Забременување, односно зачнувањето, е период кој може да се случи лесно и да трае кратко, но, сѐ поголем е бројот на парови кај кои тој период е продолжен, па дури и стресен. Во моментот кога брачните партнери ќе одлучат да имаат дете, нивниот љубовен и страствен однос треба да не се менува, и покрај тоа што целта на тој однос е променета. Бебето е плод на врската помеѓу партнерите, резултат кој може да се добие од нивната љубов и поврзаност.

Сепак, со зголемувањето на обидите, лесно може да се случи “механиката на правење бебиња” која ја надвладува љубовната романса. За жал, стресот може да го прекине нормалниот циклус на овулација кај жените, да го уништи нивниот сексуален нагон, па дури може да предизвика намалување на нивото на тестостерон.

Според шемата на приоритети на Хери Франкфурт, желбата за дете припаѓа во категоријата на принудни посакувани потреби, поради тоа што е генерирана од многу силна и ургентна потреба која што останува присутна се додека не е исполнета. Неисполнувањето на силната ургентна потреба предизикува стрес, депресија и во случај на непосакувана стерилност, голема трагедија во животот на личноста.

Затоа, треба да се внимава и верува, да се задржи љубовното искуство и страста помеѓу партнерите. Партнерите треба да продолжат да водат љубов и да уживаат, односно да не дозволат целосно да ги преокупира “желбата за дете”. Не секоја желба ќе ни биде исполнета само што ќе посакаме, колку и да се трудиме. Некогаш неисполнувањето на некоја животна желба ни овозможува да научеме да бидеме трпеливи, да не престанеме да веруваме и да созрееме на повисоко ниво. 

Разбирање на психолошкиот пејзаж на забременување и бременост

Бременоста претставува време на транзиција, не само физички, туку и психолошки. Додека многу жени доживуваат чувства на возбуда и исполнетост, други се борат со сложени емоции како што се страв, неизвесност, па дури и тага. Од клучно значење е да се препознае дека овие емоционални флуктуации се нормални и можат да произлезат од различни фактори:

  • Хормонални промени: флуктуациите во нивото на хормоните за време на бременоста може да влијаат на расположението и емоционалните реакции, што доведува до зголемена чувствителност и промени во расположението.
  • Загриженост за изгледот на телото: Физичките промени што ја придружуваат бременоста, како што се зголемување на телесната тежина и промени во изгледот, може да предизвикаат несигурност и негативни самоперцепции.
  • Напнатост во врската: Бременоста може да ги затегне односите со партнерите, членовите на семејството или пријателите, што доведува до конфликти, прекини во комуникацијата и чувство на изолација.
  • Претходна траума или загуба: Жените кои доживеале траума или загуба на бременост може да се борат со зголемена анксиозност и страв од повторување за време на следните бремености.
  • Финансиски притисоци: Економскиот притисок и загриженоста за обезбедување на растечко семејство продонесуваат кон зголемен стрес и анксиозност за време на бременоста.
  • Култура/религија/етичка припадност: Секоја група има различни вредности кои помагаат или не во однос на ставот кој го градиме за одредени теми. На пример: скромноста на личноста, нутритивните ограничувања кои ги налага религијата, филозофијата за справување со болката, одбивањето на крвни продукти, ставот за породувањето и имањето дете…
  • Образовно ниво: знаењето за репродукцијата и планирање на семејство.

Предизвици во менталното здравје за време на бременоста

Отсекогаш сме верувале дека благите промени во расположението се нормални во бременоста и дека тие поминуваат сами по себе кога ќе се роди бебето. Но, за некои жени, тоа е повеќе од промена на расположението. 

Среде радоста и исчекувањето, идните мајки може да наидат на различни психолошки предизвици кои бараат внимание и поддршка:

Анксиозни нарушувања: анксиозните нарушувања, вклучително и генерализирано анксиозно растројство и опсесивно-компулсивно растројство, може да се интензивираат за време на бременоста, што доведува до прекумерна грижа и наметливи мисли.

Депресија: Депресијата погодува значителен број бремени жени, манифестирајќи се како постојано чувство на тага, безнадежност и губење на интерес за активности. Кога приметувате дека ова чувства се интензивира, потребно е да побарате помош од стручно лице.

Перинатален ПТСН: Жените кои доживеале трауматско породување или компликации поврзани со бременоста може да развијат посттрауматско стресно растројство (ПТСН), кое се карактеризира со наметливи сеќавања, ретроспективи и хипербудност.

Проблеми со сликата за себе: Чувство на одговорност и вина, притисокот од околината, загриженоста за промените во физичкиот изглед и зголемувањето на телесната тежина може да придонесе кон негативна самоперцепција и намалена самодоверба.

Стратегии за промовирање на психолошката благосостојба за време на бременоста

И покрај предизвиците, постојат бројни стратегии кои идните мајки можат да ги применат за да го негуваат своето ментално здравје и благосостојба:

Побарајте поддршка: Обратете се до пријателите, членовите на семејството или професионалците за ментално здравје за помош, емпатија и охрабрување.

Грижете се за себе: Дајте приоритет на активностите за грижа за себе, како што се техники за релаксација, вежби за внимателност и ангажирање во активности кои носат радост и исполнување.

Отворено комуницирајте за вашите емоции: Одржувајте отворена и искрена комуникација со вашиот партнер за вашите чувства, грижи и потреби за време на бременоста.
Присуствувајте на часови за пренатална работа: Вклучете се во часови за пренатална работа или групи за поддршка за да се поврзете со други идни мајки, да споделувате искуства и да стекнете вредни сознанија.

Побарај совет или насока од Величе Ристова

Забременување Величе Ристова

Нудам поддржувачки и неосудувачки простор за да ги истражите вашите емоции, да ги идентификувате основните фактори за вашата состојба и да развиете ефективни стратегии за справување. Преку колаборативни тераписки сесии, работиме заедно за да ја подобриме самосвеста, да негуваме отпорност и да поттикнеме здрави механизми за справување кои ќе ни помогнат да се движиме низ емоционалните подеми и падови за време на бременоста.

 Дополнително, обезбедувам психоедукација за ментално здравје во перинаталниот период, опремувајќи ги клиентите со вредни сознанија и ресурси за да се залагаат за нивната благосостојба во текот на пренаталниот и постпарталниот период. Мојата цел е да ве поттикнам да го прифатите вашето бременост со ментална подготвеност, самодоверба и поддршка. Ако имате било какви прашања или сакате да истражите како терапијата може да ве поддржи во овој трансформативен период, не двоумете се да ме контактирате со пополнување на формуларот подолу.