Со ‘Flow’ до остварување на целите
Ако некогаш сте се чувствувале целосно потопени во некоја активност, можеби сте доживеале ментална состојба која психолозите ја нарекуваат ‘flow’. Што точно е ‘flow’? Замислете за момент дека водите трка. Вашето внимание е насочено кон движењата на вашето тело, моќта на мускулите, силата на белите дробови и чувството на улица под нозете. Вие живеете во моментот, крајно апсорбирани во тековната активност. Времето се чини дека ќе замине. Уморни сте, но едвај забележувате.
Според психологот Mihály Csíkszentmihályi, она што го доживувате во тој момент е познато како ‘flow’, состојба на целосно потопување во некоја активност. Тој ја опишува менталната состојба на ‘flow’ како „да се биде целосно вклучен во некоја активност за своја корист. Егото пропаѓа. Времето лета. Секое дејство, движење и мисла следува неизбежно од претходното, како џез. Целото твое битие е вклучено и максимално ги користите вашите вештини “.
‘Flow’ искуствата можат да се појават на различни начини за различни луѓе. Некои може да искусат ‘flow’ додека се занимаваат со спорт како што е скијање, тенис, фудбал, танцување или трчање. Други можеби имаат такво искуство додека се занимаваат со активности како што се сликање, цртање или пишување. Овие моменти на ‘flow’ често се случуваат кога сте ангажирани во активност во која уживате и во која сте квалификувани.
Какво е чувството кога искусувате ‘flow’
Според Csíkszentmihályi, постојат десет фактори кои го придружуваат искуството на ‘flow’. Додека многу од овие компоненти може да бидат присутни, не е неопходно да се доживеат сите нив за да се случи ‘flow:
1. Јасни цели кои, иако се предизвик, се остварливи
2. Силна концентрација и фокусирано внимание
3. Активноста внатрешно не исполнува
4. Чувства на спокојство; губење на чувствата на самосвест
5. Безвременост; искривено чувство за време; чувствувајќи се толку фокусирани на сегашноста што губите осет за време
6. Добивате повратни информации за вашата активност, веднаш
7. Знаење дека задачата може да се изврши; рамнотежа помеѓу нивото на вештина и презентираниот предизвик
8.Чувства на лична контрола врз ситуацијата и исходот
9.Недостаток на свесност за физички потреби
10. Комплетен фокус на самата активност
Како до состојба на ‘flow’
Па, што можете да направите за да ги зголемите вашите шанси за остварување на состојба на ‘flow’? Во својата книга, Csíkszentmihályi објаснува дека ‘flow’ веројатно ќе се случи кога поединецот се соочува со задача што има јасни цели за кои се потребни специфични одговори. Шахот е добар пример за тоа кога може да се појави состојба на ‘flow’. За времетраењето на натпреварувањето, играчот има многу специфични цели и одговори, дозволувајќи му на вниманието да биде целосно насочено кон играта.
Ако се обидувате да постигнете состојба на ‘flow’, може да ви помогне ако:
- Имате специфична цел и план за акција
- Тоа е активност во која уживате или ја правите со страст
- Постои елемент на предизвик
- Вие сте во можност да го предизвикате моменталното ниво на вештина
„’Flow’, исто така, се случува кога вештините на една личност се целосно вклучени во надминување на предизвик што едвај може да го менаџира, така делува како магнет за учење нови вештини и за зголемување на предизвиците“, објаснува Csíkszentmihályi. „Ако предизвиците се премногу ниски, некој ќе се врати на ‘Flow’ со тоа што ќе ги зголеми. Ако предизвиците се премногу големи, може да се врати во состојба на ‘Flow’ со учење нови вештини“.
Примени и примери на ‘Flow’
И покрај тоа што искуствата во ‘flow’ можат да се случат како дел од секојдневниот живот, постојат и важни практични апликации во различни области, вклучително образование, спорт и работно место.
Примери за ‘flow’ во образованието: Csíkszentmihályi посочи дека доброто запознавање и учење на вештини или концепт може да им помогне на луѓето да искусат ‘flow’. Друг критичен концепт во неговата теорија е идејата да се прошириме себеси над сегашното ниво на способност. Ова мало истегнување на сегашните вештини може да му помогне на индивидуалното искуство.
Примери на ‘flow’ во спортот: Исто како и во образовните средини, вклучувањето во предизвикувачка атлетска активност која е остварлива, но претставува мало истегнување на нечии способности, е добар начин да се постигне ‘flow’.
Примери на проток на работното место: ‘Flow ‘може да се појави и кога работниците се ангажираат во задачи кои целосно им го обземаат вниманието. На пример, писателот може да го доживее ова додека работи на роман или графички дизајнер може да постигне проток додека работи на илустрација на веб-страница.
Бенефитите од ‘Flow’
Покрај тоа што ги прави активности попријатни, ‘flow’ има и голем број други предности.
‘Flow’ може да доведе до подобри перформанси. Истражувачите откриле дека ‘flow’ може да ги подобри перформансите во широк спектар на области, вклучувајќи предавање, учење, атлетика и уметничка креативност.
‘Flow’, исто така, може да доведе до понатамошно учење и развој на вештини. Бидејќи чинот на постигнување на ‘flow’ укажува на значително владеење на одредена вештина, поединецот мора постојано да бара нови предизвици и информации за да ја одржи оваа состојба.
Постигнување состојба на ‘flow’ може да биде одличен начин да ги направите активностите што ги извршувате поактивни и пријатни. Не само што луѓето честопати изведуваат подобро кога се во ваква состојба, тие честопати се способни да ги подобрат своите вештини во таа област.