fbpx

Справување со жалење и загуба

Не постои личност на планетата што не тагува. Тагата и загубата се вткаени во човечкото искуство. Тие се неизбежните сенки на човечката способност за љубов и приврзаност. Додека тагата може да биде минлив одговор на некакво разочарување, жалење е многу подлабок и потраен емоционален одговор на загубата. Тоа е сложена таписерија на емоции, која опфаќа тага, лутина, вина, па дури и осаменост.

Лицето на тагата

Тагата ни сигнализира дека нешто драгоцено е изгубено или недостасува, и е многу нормална човечка емоција. Тоа може да се манифестира на различни начини, од благо разочарување до здробено чувство на очај. Вообичаени карактеристики се:

  • Нерасположение: продорно чувство на негативност и недостаток на ентузијазам за активностите во кои некогаш сте уживале.
  • Плачливост: чести “епизоди” на плачење или чувство дека сте на работ на солзи.
  • Повлекување од социјална интеракција: желба да се изолирате од другите.
  • Промени во апетитот и спиењето: отежнато спиење, губење на апетит или во некои случаеви спротивното – презаспивање и удобно јадење.
  • Тешкотии со концентрација: Тешко е да се фокусирате на задачите или вашите дневни рутини.

Тагата често има јасен предизвикувач. Но, кога интензивна тага се појавува и без некоја очигледна причина со неможност за нормално функционирање, ова може да биде знак на основна депресија, посериозна состојба која бара стручна помош.

Откривање на слоевите на жалење

Жалењето е поинтензивен и подолг емоционален одговор на значителна загуба. Оваа загуба може да се должи на смрт, крај на врска, губење на работа, оддалечување од саканите или дури и губење на домашно милениче. Тагата е процес, а не настан. Се развива на индивидуални начини за секој поединец.

Во 1969 година, психијатарот Елизабет Кублер-Рос го претстави она што стана познато како „петте фази на жалење“. Овие фази се засновани на нејзините студии за чувствата на пациентите кои се соочувале со терминална болест, но подоцна се генерализираа и на други видови негативни животни промени и загуби, како што е смртта на некој близок или раскинување на врска.

Негирање: „Ова не може да ми се случува мене“. Првично, поединците може да се борат да ја прифатат загубата, користејќи го негирањето како одбранбен механизам за да се заштитат од преголемите емоции. 

Гнев: „Зошто се случува ова? Кој е виновен?“ Како што тоне реалноста на загубата, може да се појават интензивни чувства на гнев. Овој гнев може да биде насочен кон себе, кон другите, па дури и кон починатиот, одразувајќи чувство на немоќ и неправда.

Договарање: „Само да беа работите поинаку…“

Депресија: „Премногу сум тажен за да направам нешто“. Целосната тежина на загубата води до длабока тага и очај. Тука тагуваме за иднината која никогаш нема да се случи, доживувајќи чувства на осаменост и безнадежност. ТОва е природен одговор на тагата, а не е нужно клиничка депресија.

Прифаќање: „Го прифаќам тоа што се случи“. Конечно, кога наоѓаме некакво смирување и прифаќање на реалнота. Додека болката останува, таа се интегрира во нашите животи и продолжуваме напред. Прифаќањето не значи заборавање, туку помирување со загубата и наоѓање начини да се живее со неа.

Важно е да се запамети дека овие фази не се линеарни. Може да се враќате на претходните фази или да доживеете повеќе емоции. Тагата е неуредно, непредвидливо патување.

Справување со жалење и загуба

Справувањето со загубата не е замислено да биде лесно. Знаеме дека загубата е емотивен настан, но сепак честопати брзаме да ги смириме туѓите емоционални изрази, со  флоскули како „Не плачи“ или „Обиди се да не размислуваш за тоа“.

Тагата е приватна и лична и секој се справува на свој начин. Затоа, би сакала да споделам неколку работи што ги научив низ мојата кариера кои можеби ќе ви помогнатм во вашето справување со загубата.

Дозволете си да чувствувате

Ова може да изгледа како едноставен чин, но веројатно е најтешкиот дел од процесот на тагување.

Загубата е болна, и колку е поголема приврзаноста, толку е поголема раната. Ние инстинктивно се справуваме со негативните ситуации преку избегнување, негирање и одвлекување. Едноставно кажано, „Ако болката толку боли, зошто сме должни да ја почувствуваме?“. За жал, доживувањето на овие емоции е составен дел на заздравувањето. Без доживување на емоциите, остануваме заглавени во траумата на загубата, што може да се претвори во хронична состојба.

Разговорот со оние на кои им се доверувате, пишувањето дневник или едноставна интроспекција може да биде корисно. Задржувањето на солзите не ги прави да исчезнат, туку ги потиснува многу подлабоко. Дозволете си да бидете емотивни.

Обидете се да најдете смисла во загубата

Кога доживуваме загуба, нашиот природен инстинкт е да бараме некаква причина зад неа. Ова е длабоко вкоренет аспект за тоа како функционираат нашиот мозок и нашето тело. Оваа потрага по значење може да биде корисна или штетна во зависност од тоа како пристапуваме.

Честопати започнуваме со тоа што се прашуваме „Зошто се случи ова?”. Можеби се обвинуваме себеси, другите, па дури и самиот универзум. Многу луѓе во овие времиња наоѓаат утеха во верата или религијата, додека други бараат одговори на друго место.

Тешко е да се најде значење среде болката, но навистина е важно. Некои од нас наоѓаат значење во малите нешта што се случуваат секој ден. Наместо да бараат големи, длабоки причини, се фокусираат на наоѓање вредност во сегашниот момент.

Таму каде што животот има вредност, има и смисла. Предизвикот не е нужно да најдеме некоја смисла за нашето јас, туку во максимално живеење на нашите животи.

Чувајте ги спомените

Одржувањето на споменот на нашите најблиски откако ќе ги нема е моќен начин да се справиме со тагата. Ова значи влијанието на нашите сакани врз светот да продолжи да се чувствува.

Еден начин да се одржи нивното сеќавање е да се цени нивниот придонес. Ова оди подлабоко од само спомени и молитви. Нивното влијание продолжува во нашите постапки, однесувања и достигнувања. Нашите сакани влијаат на тоа какви сме ние преку секоја интеракција што сме ја имале со нив. 

Почитувањето на нив не мора да биде голем гест – може да биде едноставно живеење нашите животи на начин кој ги одразува нивните вредности и учења. Ова значи да се биде повнимателен, да се бара значење и да се стремиме кон внатрешен мир.

Заминувањето на некој близок често нè потсетува на нашата сопствена смртност. Но, наместо да реагираме на тагата, можеме да избереме да бидеме проактивни. Преземајќи акција и живеејќи со цел, сеќавањето на нашите најблиски ќе опстои, а загубата нема да не спречи да го прифатиме животот во целост.

Неколку идеи за крај…

Соочени со длабока загуба, важно е да размислиме за одредени перспективи кои можат да помогнат да се ублажи ударот на тагата и да ги придружува нашите солзи:

Надреалната природа на смртта: Смртта е истовремено позната и збунувачка. Но, иако се чувствува неправедно и спротивно на сè на што се надеваме, таа е основен аспект на животниот пат – и неизбежен дел од постоењето.

Легитимноста на тагата: Може да се чувствуваме под притисок брзо да ја надминеме нашата загуба. Но, нашата постојана тага е доказ за длабочината на нашата љубов и влијанието што загубениот го имаше врз нашите животи. Тагувањето нема рок на траење – тоа е природна последица на љубовта.

Благодарност: И покрај болката, можеме да најдеме утеха во сеќавањата на радоста, нежноста и споделените искуства со нашите најблиски. Тие би сакале да се сеќаваме на убавите времиња и да издржиме, иако многу ни недостасуваат.

Амбивалентност: Во ред е да се признае сложеноста на нашите односи со починатите. Љубовта никогаш не значи совршенство – туку разбирање и прифаќање нечии маани со сочувство и емпатија.

Жалиме: Можеби жалиме за нештата оставени недоречени или ненаправени, но важно е да препознаеме дека нашата љубов беше пренесена на различни начини, често без експлицитни зборови. Нашите најблиски ги разбираа нашите чувства, дури и во моменти на тешкотии.

Бесмртност: Наследството на нашите најблиски живее во нас. Тие продолжуваат да влијаат на нашите мисли, нè водат низ животните предизвици и даваат утеха во нашите сеќавања.

Издржливост: Иако никогаш нема да ги заборавиме, животот продолжува. Продолжувањето да живееме и да сакаме не го намалува значењето на нашата врска со нив – ги почитува вредностите што ги споделувавме и љубовта што опстојува надвор од физичкото постоење.

Во суштина, дури и додека се бориме со болката од загубата, нашите најблиски остануваат со нас на безброј начини. Нивното сеќавање, водство и љубов траат, обезбедувајќи удобност и сила додека се движиме во животот без нив.

Побарај совет или насока од Анѓела Богдановска

жалење - Aнѓела Богдановска

Јас сум тука за ви помогнам да ги истражите вашите чувства, да ги процесирате промените во вашиот живот и да развиете здрави механизми за справување. Дали имате прашања во врска со тагата и како можам да помогнам? Споделете што и да ве мачи во фомуларот подолу.